Berlin, unga företagares Eldorado – om att leva och verka i Berlins start up-scen

Berling
Berlin har de senaste åren blivit ett mecka för Europas välutbildade unga entreprenörer och investerare, här kan du läsa mer om Berlins start up-scen och om hur du kan söka jobb där. Berlin, unga företagares Eldorado – om att leva och verka i Berlins start up-scen. Berlin väcker en spridd skur utav konnotationer beroende på vem man frågar. Dagens unga förknippar troligen främst Berlin med en avslappnad inställning till centralstimuli samtidigt som en mognare publik skulle vittna om det kalla kriget, fotbollsfans i jeansväst och före detta Östtyskland.

Vad som däremot lyckats undgå de flesta svenskar är hur Berlin de senaste åren blivit ett mecka för Europas välutbildade unga entreprenörer och investerare. Denna cocktail av talang och pengar har medfört den ena framgångshistorien efter den andra och nya ambitiösa företagsprojekt poppar upp likt svampar runt om i stadslandskapet i en allt högre takt.

Berlin är numer Europas ohotade motsvarighet till USA:s Silicon Valley. Men hur kom det sig att just Berlin skulle komma att agera kuliss för denna rörelse? Ett par faktorer har visat sig vara gynnsamma för ett ungt företagsklimat i staden:

Till att börja med är fastigheter i Berlin fortfarande förvånande billiga, något som möjliggör attraktiv kontorshyra såväl som möjligheter för unga människor att snabbt etablera sig i staden. Vidare är staden i sig en attraktion för unga människor runt om i Europa – kan den dessutom locka med jobb i nya spännande branscher där man ges stor frihet att utvecklas är locktonerna svåra att motstå.  Kanske i synnerhet så för de som kommer från EU:s hårdast drabbade krisområden – Berlin har blivit väldigt populärt bland välutbildade portugiser såväl som spanjorer och italienare. Berlins start up-scen är även full utav människor från de rikare södra delarna av Tyskland som vanligtvis aldrig skulle få för sig att flytta till Berlin. Nu ser de det nya affärslandskapet som ett utmärkt tillfälle att flytta till staden där det ”händer”.

I slutänden tenderar branscher att klunga ihop sig, såsom exempelvis finansvärlden i Frankfurt, varpå det i princip blir ett måste att befinna sig i Berlin för att vara en del av Europas start up-scen.Det är här investerarna finns. Staden själv, historiskt fri från industri, hjälper gladeligen till så gott den kan. Berlin vill inte längre vara ”fattigt, men sexigt”, som före detta borgmästaren Klaus Wowereit sa 2004.

En av de stora investerarna är Rocket Internet (vilket i sin tur är delägt av svenska investmentbolaget Kinnevik) vilka lyckats spela på rätt hästar i fallet med företagen HitFox och Visual Meta. En annan stor investerare är Axel Springer Group, en koncern som för lite mer än ett år sedan köpte ut Rocket Internets andel i Visual Meta för en hisnande summa.

Det nya unga företag som fått mest medial uppmärksamhet är nog webaudiobaserade SoundCloud, uppbackade av Kleiner Perkins & Byers. Ett annat ungt företag med svenskintresse är Delivery Hero vilka köpte upp svenska onlinepizza för i runda slängar en kvarts miljard kronor häromåret. En investerare som kanske är lite mindre självklar är Hollywood’s egen Ashton Kutcher. Kutcher har investerat i en rad unga Berlin-företag, däribland Gidsy (som nyligen gått samman med GetYourGuide).

Hedda Carleson, 23 år från Stockholm, är en av de många svenskar som sökt lyckan i Berlin. Hedda berättar att hon efter sina tyska språkstudier på Goetheinstitutet letade efter möjligheter att vara kvar i staden samtidigt som hon ville omsätta sina teoretiska kunskaper kring online-marknadsföring i praktiken.  Då chansen dök upp på Visual Meta tog hon den och arbetar sedan två månader med att kvalitetskontrollera utbudet på företagets hemsida, ShopAlike.se, såväl som att ansvara för de svenska kanalerna för företagets sociala medier. Hedda menar att fördelarna med att jobba inom start up-scenen är den spännande internationella och unga miljö där man ges ansvar och utrymme att utvecklas inom sitt intresse. Angående internationell miljö återfinns Visual Metas sida ShopAlike i femton europeiska länder. De två grundarna, Robert Maier och Johannes Schaback, har lyckats internationalisera företagets så effektivt att Google bjöd in dem att gästföreläsa på deras huvudkontor i USA häromåret.




Lite bra länkar för att söka jobb i Berlin

  • Är man intresserad att prova lyckan i det nya spännande företagslandskapet i Berlin kan man ta en titt på Berlins startup  – där hittar du nya företag som poppar upp och du kan även söka jobb därifrån.
  • Spreegold – Cafe-place i Prenzlauerberg
  • Kauf Dich Gluecklich – Klädesaffär för unga
  • Pocketshop – Bokaffär finns liknande i Sverige
  • Vi svenskar som lever i Berlin – En riktigt bra artikel om svenskar som bor i Berlin

För att hitta ”enkla” café-, bar- och butiksjobb tror jag på att knacka dörr. Svenskar är omtyckta av tyskar, o vi anses som ordentliga men hög arbetsmoral. Det är inte ovanligt att butikerna sätter ut lappar i butiksfönstren när de söker personal. Ha med ett CV i väskan, det är inte fel.
Tipset är att våga chansa, flera företag är mer än villiga att ta sig an nyutexaminerade studenter. Måhända får man börja som praktikant, men det kan vara en nog så viktig fot in i arbetslivet.

Lycka till!

Var den första som kommenterar

Svara till