Jaha, sa ar vi da tillbaka i Bangkok. Vi hade bokat ett hotell fran Koh Chang, men dels var det inpyrt av rokare, dels sag vi ackliga kackerlackor i duschen. Samma problem i bada rummen vi kollade. Sa vi akte till Wendy House, samma stalle som vi borjade resan.
I morse checkade vi ut fran Grand Cabana pa Koh Chang. Vi har blivit allt latare, och nu hade vi bokat taxi direkt till Bangkok, 4000 Bath (ca 700 kr). Vi hade kanske kunnat fa det billigare, men vi orkade inte kolla runt. Detta apropa budget, alltsa. Vi akte aterigen sjalva i en lyxig minivan, fast mkt snyggare inredning an den forra. ”Varsta lyxen”, som Simon sa. Resan tog totalt ca 4,5 timmar, om vi rest pa egen hand hade vi inte varit framme forran ikvall. Ca nu alltsa.
En orsak till att vi hade brattom var att vi skulle till skraddaren idag. Sista provning av kladerna. Sarskilt Simon blev jattebra. Jag lyckades bestalla en tvadelad klanning till ocksa, den hinner kanske bli klar innan vi aker. (Apropa budget, alltsa). Annars tar Jimmy Himself med den till Sverige om en manad, da hans ska halsa pa vanner i Lund.
Jaha, och sa till kommunikationsmedel. Jag vet inte riktigt om det ar ratt rubrik, men jag kanner att jag maste skriva lite om kommunikation. Fardmedel, alltsa (det blir visst mkt alltsa idag).
Tag i Thailand: Vi reste 2’a klass sovtag med flakt. Det var sa varmt att vagnsdorrarna stod oppna hela resan, for att det skulle flakta igenom lite battre. Bara man vant sig vid ljudet var det ganska bra, sarskilt nar man skulle fota. Man kunde ju liksom hanga ut genom vagnsdorren/dorroppningen, och pa detta satt fa riktigt fina bilder.
Buss – VIP: Skona nattbussar, 24 sittplatser/buss. Gick mkt bra att sova, utom nar vi (ideligen) blev vackta for mat osv.
Hoppsan, snart tillbaka!!!
Hej igen, jag var tvungen att forlanga datortiden 🙂
Buss – aircon: bra bussar, gar inte sa fort, men helt ok. Inte saktare an andra bussar, tror jag. Ibland finns toalett pa bussen, ibland inte.
Buss – takflakt: som taget, ungefar. Trangt och mysigt, dorrarna halls oftast oppna for att fa lite dragligare temperatur. Dessa bussar gar sakta och man aker ofta med lokalbefolkning, munkar pa vag till andra tempel osv. Trangt, stora svenskar ryms inte som det ar tankt. Vi 3 behover oftast 5 platser…
Tuktuk: I Bangkok??? Sjalvmord. Inte for att sjalva akandet ar sa farligt, snarare alla avgaser fran ovriga trafiken. I Chiang Mai akte vi mkt tuktuk, trevliga chaufforer (mr. Jan vid Jakavan blev ngt av ”var” chaffis). Men man maste komma overens om priset i forvag. Ofta vill de ha mer betalt pa kvallstid, och eftersom man sjalv vill hem och sova gar man oftast med pa det.
Taxi: I Bangkok maste man kolla att de verkligen startar taxametern. Det ar olagligt att inte anvanda den, men en del forsoker luras. Dessutom ar staden sa stor att manga har svart att hitta dit man ska. Och det ar svart att gora sig forstadd ocksa. Men det brukar anda losa sig. Taxi ar otroligt billigt har, om man sitter fast i trafiken kostar det i princip inget, det ar bara kord stracka som raknas. Idag har vi akt tre langa taxistrackor (inom Bangkok), kanske ca 2, och betalat totalt drygt 30 kr. Men ofta gar det inte sa fort, sa Skytrain eller River Express Boat ar snabbare.
Songthaew/red taxi/yellow taxi/flaktaxi: kart barn har manga namn. I Chiang Mai verkar inte vanliga taxibilar finnas. Inom stan aker man tuktuk eller red taxi, ska man utanfor stan aker man yellow taxi. Bast att gora upp om priset innan man satter sig pa flaket, svart att komma efterat och saga att chaffisen vill ha for mucket. Pa Koh Chang finns ocksa bara denna typ av taxi, tror jag. De flesta korde bra och lampligt fort, men vi hade oturen att aka med nagra som hade _mycket_ brattom. Otrevligt i de alpliknande backarna. Har har man fasta priser mellan beacherna, men priset hojs 20.00, sa det maste man vara beredd pa.
Naturligtvis finns det ocksa motos, dvs motorcyklar, som man kan aka med, men det har vi inte provat, sa jag kan inte uttala mig.
I Thailand kor man fort och hetsigt. Sarskilt i Bangkok ar trafiken stressig, men det fungerar ju anda pa ngt satt. Ska man t ex svanga ut pa en gata ser det helt omojligt ut, men kan man bara hitta en lucka stor nog att fa ut nosen sa ar det klart. Ingen vill kora pa ngn annan, sa da haller man ut lite. Detta i sin tur innebar att man far en lite storre lucka, och kan kora lite langre fram med nosen. Pa detta satt har man till slut fatt ut hela bilen i trafiken. Smidigt? Jag vet inte, men det fungerar.
En anna lustig sak var vi med om I chiang Mai. I Thailand kor man pa vanster sida, men i Chiang Mai finns en gata som i 1 eller 2 kvarter har hogertrafik. Vi kan inte forsta varfor, men det ar mkt forvirrande. Det maste vara farligt nar alla turister kommer pa sina hyrda mc’s.
Sa har vi da mitt favoritresemal, Kambodja!
Buss i Kambodja: Spannande, langsamt, billigt, skumpigt, dammigt, vanskapsbeframjande, AC som inte fungerar, oppna dorrar osv. Vi akte for $4/person fran Siem Riep till gransen, 15 mil. Mkt billigt (bensinen kostar $1/liter har!), vi hade bade chauffor och medhjapare med oss. Medhjalparen gjorde allt mojligt, t ex trollade han fram pallar att satta i mittgangen nar alla sittplatser blev fulla 🙂 Trangt och mysigt, alltsa. Han hade ocksa till uppgift att kolla om det var klart for omkorning. De bussar vi akte var hogerstyrda och eftersom man har vanstertrafik i Kambodja kan man som chauffor inte se nar det ar fritt fran mote. Sa var medhjalpare hangde ut gm den oppna dorren och kollade. Sa smidigt sa.
Tuktuk i Kambodja: finns lite olika varianter, vi akte mest i en vagn kopplad efter en mc, vill agaren ut sjalv kan han alltsa koppla los vagnen. Kandes lite instabilt i kurvurna, men vi valte i alla fall inte mer an en gang. Nej, jag skojar bara 🙂 Nar vi akte alla tre blev det lite tungt i vagnen, sa det var ganska skumpigt, men nar jag akte sjalv var det mkt skont och smidigt (nasta gang jag reser far inte Hans folja med).
Allmant om trafikregler i Kambodja kan man val saga att de nog finns, men varfor folja dem om det inte behovs??? Pa natten nar det ar lite trafik spelar det val inte sa stor roll om man kor mot rott, eller vilken sida man kor pa? Lite varre kanns det nar chaufforen plotsligt far for sig att kora pa vanster sida trots att man har motande trafik… Som tur var sa var ”var” chauffor Mr. Keo mkt bra och trafiksaker.
I Kambodja foljer man principen ”Tutar bast som tutar hogst” eller ”Flytta pa dig, har kommer jag”. Men det fungerar faktiskt! Sa fort man kor ikapp ngn och tutar sa haller de at sidan sa man kan kora om.
Vagarna i Kambodja ar som sagt mkt daliga. Pa ett stalle sag vi en gammal man som bar ut jord och fyllde igen groparna. Jag satt just och funderade pa vem han var anstalld av, nar var medhjalpare tog fram pengar, gav till mannen och tackade sa mycket. Han var alltsa sjalanstalld (vad kan det heta pa svenska?) och som tack for att han fixade vad han kunde sa betalade busschaufforerna. Smart.
Nu maste jag ga och sova, det har varit en lang dag!
Ulla
Hej! Det blev en lång rapport i kväll.
Allt väl här. Vi hade -6 gr. i morse. Ingen snö – Vasaloppet är i fara, tur att man inte skall åka! Välkomna hem!