Djurliv

Efter sista frukosten i Denali, väntar vi nu på att återvända till Anchorage. Där blir det först en avslutnings middag och övernattning på Scheraton. Myles, vår förträfflige guide och chaufför, ska få en av våra medhavda Dalahästar. Sedan letar vi oss till vårt andra boende via AIRBnB.

Men först lite mer om Denali NP. Under bussrundturen såg vi även Caribou, rävar, jordekorrar, ripor, andra fåglar, bergsgetter, men det var bara grizzly som vi kom riktigt nära. Hade vi inte suttit i bussen, så hade vi varit för nära! Om man hade valt att vandra (eller cykla) i området, så gäller 300 yards säkerhetsavstånd och att man har utrustat sig med björnspray. Med den sprayen kan man tillfälligt skapa sig en illaluktande vägg mot björnen, så man kan få en chans att avlägsna sig. Vi gjorde dock en kortare vandring efter ett mindre vattendrag, innan vi tog den klassiska amerikanska lunchpaketet och inväntade nästa buss för retur till Visitors Center, där Myles väntade.

På kvällen åkte vi till en restaurang för middag med gruppen. Både på vägen dit och tillbaka, kunde vi fotografera älg efter vägen. Först en ensam ko, sedan ko med kalv.

Om man tittar på kartan, så är det bara en liten del av Alaska som vi besökt. Denali i norr och Seward i söder, med Anchorage mitt emellan. Det är lite svalare i Denali, idag ca +10 C och det har varit över 20 längre ner när solen varit framme. Summa sumarum så har vi haft riktigt tur med vädret.

About Torleif Jansson 25 artiklar
Med jämna mellanrum vibrera resetarmen och då planeras och genomförs en längre resa. Efter Kina, Tibet, Nepal, Indien, kom Peru och Bolivia. Nu väntar Alaska sommaren 2024. Intressen natur, upplevelser, fiske och fotografering.

Var den första som kommenterar