Med cessnaplan över Nazcalinjerna, Peru

Det är tidig morgon i staden Nazca, Peru, och jag och mina två reskamrater sätter oss till rätta i ett litet cessnaplan. Det är trångt, varmt och luften är dallrande.

Piloten sätter igång den lilla motorn, kör ut det charmiga lilla planet på startbanan och varvar motorn på max. Efter bara någon minut glömmer jag mitt illamående då planet svänger runt och öknen breder ut sig därnere. Där! Och där! Där igen! En efter en får vi syn på dem. Vi flyger över Nazcalinjerna.

Nazcalinjerna ligger i Nazcaöknen som i sin tur ligger på en hög platå vid den peruanska kusten, ca. sex timmars resa söderut från huvudstaden Lima. Linjerna består av mängder med figurer, vissa hundratals meter långa och för att uppfatta vad figurerna föreställer måste man se dem från luften, och det var just från ett flygplan de upptäcktes på 1920-talet. Mysterierna kring dessa enorma figurer som bl.a. består av apor, fåglar, spindlar, austronauter och mycket mera är många och än har ingen på riktigt kunnat bevisa hur och varför dessa enorma formationer mitt ute i öknen uppfördes.

De flesta forskare tror att ”The Nazca lines” uppfördes mellan år 200 f.kr och 600 e.kr och att de byggdes av astrologiska anledningar. Maria Rieche, tysk matematiker och arkeolog, känd för sina forskningar kring Nazcalinjerna trodde att linjerna var en slags astronomisk kalender, som visade positionen till solen, månen och viktiga stjärnor. Gerald Hawkins trodde på detta och försökte befästa teorin men kom i slutet av 60-talet fram till att positionen till bl.a. solen för två tusen år sedan inte stämde överens med figurerna. Många andra tror att anledningen var religiös, att gudarna skulle se dem uppifrån.

Schweizaren Erik Von Daniken har antytt något helt annat, nämligen att linjerna är byggda av utomjordingar. Andra teorier är bl.a. att figuerna är uppförda av slavar eller att figurerna är minnesmärken. Forskare har också länge varit förbryllade över hur dessa enorma figurer kunde byggas utan översyn från luften, men på senare tid har man kommit underfund med hur det faktiskt skulle kunna ha gått till. Teorierna är alltså många och det är spännande att ha i åtanke när man flyger över dessa figurer, hur har dessa linjer uppstått och varför?

De största linjerna är flera kilometer långa men det som imponerar mest är alla figurer som mestadels föreställer djur. De största figurerna mäter ända upp till 270 meter! Området som omfattar nazcalinjerna är hela 500 kvadratkilometer. Nazcaöknen, vars yta inte består av sand utan någon slags järnoxidant, är ett av de torraste områdena i hela världen och håller en temperatur på 25 grader året runt. Avsaknaden av vind i området har hjälp till att bevara linjerna i ca. 2000 år.

För att se Naszcalinjerna ska man åka till staden Nasca (man brukar skilja på stavningen c och z för att särskilja staden Nasca och Naszafolket) som ligger ca. sex timmar med buss från söder om huvudstaden Lima eller ca. två-tre timmar med buss från Cusco där många ankommer ifrån efter att ha besökt Macchu Picchu. De flesta åker bara till Nasca över dagen för att se just linjerna och åker antingen norrut mot Lima eller söderut mot Arequipa.

Det är ingen mening att boka någon flygtur i förväg, Nazcalinjerna har blivit en stor turistattraktion och därför slåss de olika företagen om att få upp just Dig i deras flygplan. Vi betalade hösten 2004 ca. 45 US dollar och då fick man en ca. 20 minuter lång flygtur i ett litet cessnaplan över linjerna, och dessförinnan en titt på en informationsfilm som berättar om de många mysterier som finns kring formationerna.

Nazcalinjerna är väl värda att besöka om man har vägarna förbi och är man inte intresserad av historien och den mystik som finns kring alla figurer kan det vara nog så roligt att få en kittlande åktur i ett litet skakande cessnaplan som lämnar få oberörda. Och väl däruppe, när man flyger över den peruvianska öknen och ser alla dessa otroliga formationer är vi många som blivit fascinerade av dessa spindlar, fåglar och alla andra formationer som breder ut sig långt därnere.

Det är inte bara svindlande att sitta i ett litet plan med plats för fem personer, det är än mer svindlande att tänka på hur ett folk, 2000 år före vår tid stod och byggde dessa enorma formationer, och att man än i dag inte har kunnat bevisa varför. Jag lovar att ni blir tagna av stunden!

7 kommentarer på Med cessnaplan över Nazcalinjerna, Peru

  1. Ali

    Vadå ”liten motor”? Nio liters cylindervolym är väl större än de flesta bilars?
    Flyg ofta så ser du mer av världen!

  2. Thomas

    Vadå ”nio liters cylindervolym”? Jag förstår faktiskt inte vad du svamlar om.

  3. Solveig

    Tack för ett intressant och bra reportage om Nasca. Jag ska strax dit och det var bra att få veta lite om dem.

  4. Roland Nelsson

    Den dåvarande peruanska presidenten Alberto Fujimori bjöd meg på en liknande resa över Nascalinjerna.
    På kvällen inviterade borgmästaren i Palpa – samma stad där Alberto var född av japanska föräldrar och uppvuxen under enkla förhållanden. Festen i Palpas museum avbröts efter någon timma då någon med andan i halsen uppmanade oss att skyndsamt fly upp till staden Ica. Rebellerna var i antågande, sas det.
    Okay, i Palpa hade vi planerat att bygga ett socialt centre. Redan hade sjukhuset där fått utrustning från vårt biståndscenter.
    Om mitt besök och alla detaljer finns att läsa i min bok ”Vidare med Erikshjälpen”.

Svara till