Backpacking.se

Close window

Avancerad sökning ›

Alla Forum / Resesnack / Billigaste landet att leva i, i Europa?

Billigaste landet att leva i, i Europa?
Dan

Hej!
Jag antar att det finns liknande sådana här trådar någonstans men jag provade att söka och hittade ingen..

Jag har en fundering. Om jag vill stanna i ett land i Europa en längre tid, var är det billigast att bo och leva? Jag antar att man kan sova i ett tält på de flesta ställen i världen, men var är hyror, mat och sådant som behövs för att överleva billigast för en svensk person som vill stanna en längre tid i ett annat land?

Givetvis förstår jag att man inte väljer att besöka ett land enbart för att det är billigt. Men det var bara en tanke som slog mig.

Cartman

Portugal, varmt och trevligt

Öststaterna såklart, tjeckien slovakien

Anders

Förmodligen Albanien eller Rumänien. Portugal är nog det billigaste landet i västeuropa, men det är inte så prisvärt nu som det har varit.

Andreas

Vill du ha en någorlunda boendestandard men ändå inte betala mycket skulle jag tippa på rumänien eller bulgarien. Visst är boende i öst generellt billigt, tom tokbilligt men då är standarden därefter. Moldavien eller ukraina är billigt, men vill du ha boende av någorlunda hög standard så kostar det förvånansvärt mycket i dessa länder. Visst var mat billigt i ukraina, alkohol också....

Cartman

Men de länderna är som bekant inte med i EU vilket gör allt svårare med arbete och lågtidsvistelse, sjukvård osv

Bra tråd! Söker dessa svar också!
I vår tänkte jag nog ta och flytta till nåt land inom EU i några månader, men har ingen aning om vilket. Har funderat på Holland eller Belgien, har dock aldrig varit där så jag vet inte riktigt hur dessa länder är, men har fått för mig att de verkar ganska trevliga.

Kanske kan låna tråden och be någon som ev. vet hur dessa länder är?

Portugal var ju ett intressant förslag, men antar av svaren ovan att de inte är med i EU (har inte ork att kolla upp det just nu).

Bild på carlgren

Klart Portugal är med i EU, sedan mitten av 80-talet, Måns. Men det är inte alls särskilt billigt där längre.
Fast mycket trevligare än Holland och Belgien tycker jag

Av de 25 EU-länderna är jag rätt säker på att Litauen är billigast. Helt OK land faktiskt, mycket trevligare än de andra baltiska, påminner en del om Polen.
Fast att det är billigt brukar ju betyda att lönerna är låga, så det jämnar ju ut sig.

Bild på Anninha

Portugal är ett underbart land, Lissabon har mycket att visa och är jättekul att vara i. Men jag håller inte med om att det är sådär superbilligt. Bodde där i 3,5 år och jag tycker det mesta kostar som i Sverige. Visst, att gå ut och supa är billigt, men det är förhoppningsvis inte bara därför man åker dit.. Även mat kan vara billigt om man vet vart man ska gå.. Men i övrigt är det väldigt dyrt för att vara ett så fattigt land. Men jag rekomenderar alla att åka dit iaf, har man väl kommit dit vill man inte därifrån.

Vill man ha det billigt har jag hört att Tjeckien ska vara väldigt billigt..

Roligt att alla skriver så mycket bra om Portugal, varit där 2 veckor under sommaren, regn och blåst. Hade kanske otur men 2 veckor. Kass mat i hela lissabon, är inte kräsen på något sätt!
Ingen kan engelska och det är inte billigt. Jag fick tillräckligt med minnen för att bestämma mig att inte åka dit igen.

Dan

Jag tycker inte man ska använda det som ett avskräckande exempel att alla inte talar engelska. Man klarar sig ganska långt på kroppsspråk och en ordbok, sen kan man låna nån kassettkurs på biblioteket också.

Tjeckien verkar intressant, jag har också fått uppfattningen att där är väldigt billigt.
Iallafall om man jämför med "väst"-Eu.

Frågan är väl inte heller hur höga lönerna är utan hur bra man klarar sig på en lön där man uppehåller sig samt arbetsklimat osv... sen transport hem och runt i världen får man väl ha sparat ihop till innan, eller lifta :)

Såg att jag snyltade på någons användarnamn.. Så jag registrerade mig :)

Nej visst klarar man sig utan engelska, men är skönt ibland. Spanska funkade iofs fint.
Tjeckien är ett spännade land, dock inte lika varmt.
Bulgarien kanske? och då skippa turistställena.

Engelska är ju ett måste om man ska arbeta i landet... (eller det inhemska språket) och vad jag förstått är bulgarerna väldigt dåliga på engelska.

Men Bulgarien är ett så billigt land att man kan bo där utan att arbeta som jag uppfattat det. Man kan nog klara sig på 1000 kr månaden eller mindre om man snålar.

Bild på patrik

Magnus: Otur om du hade regn och blåst när du var där för annars har Portugal haft rekordhetta denna sommar med massor av bränder i skogarna, som vanligt....

Var där förra sommaren då var det kanonväder! Bodde nära Lissabon. Ett par bränder då också.

Bildbevis: http://www.backpacking.nu/ShowPhoto.asp?PhotoId=14055&SubMenu=4 :), var dock inget märkvärdigt, försvann efter 30 min...

Men Portugal är inte ett billigt land, isf hade jag satsat på Tjeckien,prag, mini thailand i souvenirväg iaf.. samma saker i stånden men något dyrare.

Var två år sen jag var där, bodde på något vandrahem på "andra sidan bron" vid en jättestaty. Hade bara hört bra innan vi åkte ner med men sånt är livet. Trevligt folk är det där iaf.

För att få posta i forumet måste du vara medlem

Logga in längst upp på sidan eller registrera dig.