Alla Forum / Resesnack / Billigaste landet att leva i, i Europa?
| Billigaste landet att leva i, i Europa? | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| Dan |
Hej! |
||||
|
|
|||||
| Cartman |
Portugal, varmt och trevligt |
||||
| Anders |
Förmodligen Albanien eller Rumänien. Portugal är nog det billigaste landet i västeuropa, men det är inte så prisvärt nu som det har varit. |
||||
| Andreas |
Vill du ha en någorlunda boendestandard men ändå inte betala mycket skulle jag tippa på rumänien eller bulgarien. Visst är boende i öst generellt billigt, tom tokbilligt men då är standarden därefter. Moldavien eller ukraina är billigt, men vill du ha boende av någorlunda hög standard så kostar det förvånansvärt mycket i dessa länder. Visst var mat billigt i ukraina, alkohol också.... |
||||
| Cartman |
Men de länderna är som bekant inte med i EU vilket gör allt svårare med arbete och lågtidsvistelse, sjukvård osv |
||||
| Måns Olofsson (mosse) |
Bra tråd! Söker dessa svar också! |
||||
| Anders (carlgren) |
Klart Portugal är med i EU, sedan mitten av 80-talet, Måns. Men det är inte alls särskilt billigt där längre. |
||||
| Anna Almqvist (Anninha) |
Portugal är ett underbart land, Lissabon har mycket att visa och är jättekul att vara i. Men jag håller inte med om att det är sådär superbilligt. Bodde där i 3,5 år och jag tycker det mesta kostar som i Sverige. Visst, att gå ut och supa är billigt, men det är förhoppningsvis inte bara därför man åker dit.. Även mat kan vara billigt om man vet vart man ska gå.. Men i övrigt är det väldigt dyrt för att vara ett så fattigt land. Men jag rekomenderar alla att åka dit iaf, har man väl kommit dit vill man inte därifrån. |
||||
| Magnus Malmros (malm) |
Roligt att alla skriver så mycket bra om Portugal, varit där 2 veckor under sommaren, regn och blåst. Hade kanske otur men 2 veckor. Kass mat i hela lissabon, är inte kräsen på något sätt! |
||||
| Dan |
Jag tycker inte man ska använda det som ett avskräckande exempel att alla inte talar engelska. Man klarar sig ganska långt på kroppsspråk och en ordbok, sen kan man låna nån kassettkurs på biblioteket också. |
||||
| Dan Johansson (DanJoh) |
Såg att jag snyltade på någons användarnamn.. Så jag registrerade mig :) |
||||
| Magnus Malmros (malm) |
Nej visst klarar man sig utan engelska, men är skönt ibland. Spanska funkade iofs fint. |
||||
| Dan Johansson (DanJoh) |
Engelska är ju ett måste om man ska arbeta i landet... (eller det inhemska språket) och vad jag förstått är bulgarerna väldigt dåliga på engelska. |
||||
| Patrik (patrik) |
Magnus: Otur om du hade regn och blåst när du var där för annars har Portugal haft rekordhetta denna sommar med massor av bränder i skogarna, som vanligt.... |
||||
| Magnus Malmros (Malm) |
Var två år sen jag var där, bodde på något vandrahem på "andra sidan bron" vid en jättestaty. Hade bara hört bra innan vi åkte ner med men sånt är livet. Trevligt folk är det där iaf. |
||||
För att få posta i forumet måste du vara medlem
Logga in längst upp på sidan eller registrera dig.